Gopro színek vízalatt

A gopro színek szépek. Túltelítettek, túl élesek, de már megszoktuk, hogy ilyenek. Talán szebbek is, mint amit a szemünkkel láttunk. Szikrázó napsütésben, ideális feltételek között ilyen. Mi a helyzet akkor, ha a feltételek romlanak? Sajnos ezesetben a gopro is hibázik és az eredmény korántsem lesz olyan szép. A vízalatti filmezés hatalmas kihívás az automatikának. 

gopro színek

A fenti képen, mely egy korábbi videóm bannerképe a youtube csatornámon látszik is a probléma. Épp egy 9-es széria felvétele, de mindegyik ezt csinálja automata beállításon. Ugyanaz a korallzátony egy 18 másodperces felvételen láthatóan különböző színű. Kattints az alábbi gombra a videó megtekintéséhez.

Gopro színek, szenved az automatika

Láttuk, hogy az automatikus beállítások nem adnak színhelyes felvételeket a gopro esetében. Miért? A válasz a fehéregyensúly helyes beállítása. Ehhez a fehér helyes megállapítása szükséges. A vízalatti környezetben pont ez a legnehezebb. Valahol ülnek a gopro programozói, akik az automatikát vezérlő programot írták. Foglalkoztak a színekkel, a fényekkel, a színhőmérséklettel, az expozícióval és mindenféle körülménnyel. Írtak egy vezérlő szoftvert, beletették a kamerába. A felszínen jól is működik. Vagyis nem tudom, mert nem filmezek vele a felszínen, de a vízalatt biztosan neml. Ennek egyik oka a színek elnyelődése természetesen. Erről egy másik Blog bejegyzésünkben olvashatsz. Kattints az alábbi gombra a bejegyzés eléréséhez. A másik a fehéregyensúly és a gyorsan változó körülmények.

korallzátony goproval előtte szinek kézi beállítása

Korallzátony fehéregyensúly beállítása kézzel

A rendkívül gyorsan változó kürülmények miatt az elektronika nem képes jó eredményt elérni. Gondolj csak bele. Ha csak a színek elnyelődésére gondolsz, valamilyen színű a piros halacska, aztán egyetlen uszonycsapással közelebb, vagy távolabb kerül két méterrel. A színe a felszínen ettől nem változik, de a víz alatt igen. Ha természetes fényben filmezel három méteren és a halacska két méterre van tőled, akkor a fény a vízben öt métert tesz meg. Ha a vörös nyolc méteren elnyelődik, akkor a piros halacskában már csak 5/8-adnyi, tehát 62% már elnyelődött. Ha megijed, és egy szempillantás alatt  hátrál még két métert, akkor már 7/8-nyi, tehát 87% nyelődött el a színéből. 25%-nyi változás egy pillanat alatt. Most akkor milyen színű? Az automatikai leadja a szerelést…

Biztosan láttátok már a vízalatt a fénycsóvák, pászmák jelenségét. Gyönyörű. Imádom filmezni. Az erős napsütés viszont nagyon világos foltokat eredményez a felvételen, és így az expozíció is hibás lehet. Még egy betli az automatikának.

feket és fehér részek a mangroveban

Mi lehet a megoldás?

Hangsúlyozom, hogy nem vagyok profi. Egy rekreációs búvár, semmi extra. Szeretném megmutatni a vízalatti világ szépségeit, lehetőleg természetes színekkel. Szerintem három lehetőség van. Természetesen a professzionális szintet nem veszem figyelembe. Nekem fontos, hogy kicsi legyen a cucc, amit a vízalá viszek. Használok videólámpát, kiegészítő lámpát és a gopro-t. Most éppen 10-es szériát, de igazából mindegy. A fenti képek 4, 7, és 9-essel készültek.

Színszűrők

Bár szűrőknek hívják, de inkább szín hozzáadóknak kellene hívni. A leggyakoribb a piros színszűrő, ami pótolja az elveszett pirosat. Ahogy fentebb és a színek elnyelődése Blog bejegyzésben is olvashattad a fény vörös alkotóeleme kiszűrődik 8-10 méter vízben megtett távolság után. Tehát ha 5 méter mélyen tőled 5 méterre levő tárgyat filmezel, akkor elnyelődött. Ha 8 méter méylen vagy és a tárgy tőled 2 méterre van, akkor elnyelődött. Ha a napot használod, akkor a felszíntől a fény eljut a tárgyhoz, majd onnan visszaverődve eljut a kamera lencséjébe. Ezzel kell számolni. Ha világítasz, akkor a fényforrás, tárgy, lencse távolságot kell mérni.  

vörös szűrő használata rossz

Ez a fenti képen látható módon működnek. Valamilyen mélységben felrakod a kamerára és mindent bepirosít. Ez valaminek jót tesz, valaminek nem. Nyilvánvalóan a piros halacskának jót tenne, a sárga tűzkorallnak nem. A képen a hölgy előtt látható fehér koralloknak nem tett jót. Kicsit pirosas színe lett. Ahogy alatta a homoknak és mindennek. Nekem nem tetszik, ha minden pirosas, hiszen nem ilyen a valóságban. Egyedül talán a bőrszíne lett jobb.

Dive Plus, a csodafegyver

Néhány éve megjelent a piacon egy remek kezdeményezés a Dive+. Azt csinálja, hogy szoftveresen előcsalogatja az eredeti színeket. Vagyis mivel szoftver, ő nem látta, amit te, így előcsalogat valamit, ami szerinte jó. Ez a megoldás mára sokat fejlődött és nagyságrendekkel jobb megoldást eredményez szerintem, mint a szűrő. 

korallzátony goproval előtte korallzátony dive plus

Korallzátony fehéregyensúly dive plus

Ez egy gyors, egyszerű megoldás. Regisztrálsz, letöltöd az appot, belerakod a nyers felvételt, megkapod a készterméket és már post-olod valamelyik közösségi oldalra. Instant siker. Számomra még mindig nem az igazi megoldás ugyanazon okok miatt, amit az automatikáról írtam feljebb.

Gopro színek kézi beállítása

Arra jutottam az elmúlt tíz év próbálgatása alapján, hogy a legjobb kikapcsolni az automatát és inkább csak lerögzíteni a látottakat anélkól, hogy ott, abban a pillanatban a gopro döntést hozna bármiról is. Ezt a nyers felvételt felhasználva később kézzel be tudom állítani a helyes színeket. Erre gondoltak a gopro programozói is, mert a 3-as szériától bevezették a Protune funkciókat, melyet egyre több kézi beállítási lehetőséggel bővítettek. 

gopro 10 beállítások

Én a fenti képen látható beálltásokat használom. Így hozza talán a legkevesebb döntést az automatika és emiatt utólag nagyobb szabadságom van beálltani.  Ez az eredmény jön ki a kamerából:

korallzátony goproval előtte

Nem szép, ez igaz, de legalább nincs is elrontva. Innen rajtam múlik, hogy milyen lesz. Első lépésben keresek valami fehéret a felvételen, amihez egy alap beállítást meg tud csinálni a Premiere Pro. Adja magát a fekete-fehér korallsügér. ez ad egy alapot. A sötéteket és a csúcsfényeket beállítom, hogy semmi ne vesszen el, vagy égjen ki. Beállítom, hogy milyen világos legyen. Lenti kép, bal felső részén látható. 

színezés premiere pro

Már majdnem jó, de lehet jobb is. A felvételen a kék víz hangsúlyos. A zászlós tündérsügér (piroshalacska) nyilván fontos elem, ahogy a sárga tűzkorall és a zöld, salátára emlékeztetető korall a kép bal oldalán. Ezeket lehetne kicsit erősíteni és elválasztani egymástól. Erre van lehetőség. tetszőleges színeket megfoghatok és erősíthetek utólag. Kiválasztom, és feljebb vagy lejjebb húzom. Lásd alsó kép bal felső részén.

színek beállítása Adobe Premiere

Ezek a beállítások lesznek érvényesek az egész jelenetre. Ugyanezeket a beállításokat tudom másolni egyik jelentről a másikra, nem kell egyenként újra beállítgatni. Akár el is menthetem LUT-ként és akkor egy másik filmben is felhasználhatom. DE! ez a beállítás ezekre a fényviszonyokra, látnivalókra, mélységre, víz tisztaságra, napállásra… stb. lehet, hogy jó. A beállítás másik jelentre már csak korlátozottan lesz igaz. ugyanaz a helyzet, mint az automatikával, vagy bármi beégetett szoftver beállítással. Nem lesz igazán jó. Egy alap lehet, de finomítani kell minden egyes jelenethez. Igen, nehéz munka, de csak egyszer kell megcsinálni és a végeredmény sokkal jobb. Nekem legalábbis megéri így csinálni.

szinek kézi beállítása

Próbákozz vele, ha nem megy, szívesen segítek.

A Blog bejegyzésben szereplő tudásanyag semmiképpen sem helyettesíti a búvártanfolyamot. Kérlek ezeket az írásokat kiegészítésként, érdekes fókuszpontként olvasd. 

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll to Top